085 - 0041410 / WhatsApp: 06-19375101 info@premiumsteak.nl

We zouden de hele dag over eten en koken kunnen praten. Het is echter belangrijk om te onthouden dat voedsel meer is dan smaak alleen. In dit artikel beantwoorden we de vraag: wat zijn de gezondheidsvoordelen van grasgevoerd rundvlees?

De vraag naar grasgevoerd rundvlees neemt toe, en met een goede reden. Ondanks dat het duurder is dan graangevoerd rundvlees, realiseren consumenten zich dat de kosten van voedsel verder gaan dan alleen de prijs van een product. 100% grasgevoerd rundvlees is gewoon een betere, gezondere optie dan conventioneel geproduceerd rundvlees.

De voordelen in een notendop

Het bewijs voor de gezondheidsvoordelen van grasgevoerd rundvlees blijft toenemen. In een notendop, in vergelijking met conventioneel gefokt graangevoerd rundvlees, heeft grasgevoerd rundvlees:

Grasgevoerd rundvlees is lager in calorieën

We geloven niet dat vet of calorieën het allerbelangrijkste zijn als het om gezondheid gaat. Veel mensen worstelen echter met (over)gewicht en bijbehorende gezondheidsproblemen. Een biefstuk van 175 gram van een grasgebonden rund kan 100 calorieën minder bevatten dan dezelfde biefstuk van een graangevoerd rund. En een grasgevoerde steak kan soms wel 1/3 minder vet bevatten dan een graangevoerde steak.

Meer van het goede, minder van het slechte

Niet al het vet is hetzelfde. Velen van ons zijn opgegroeid met het misplaatste idee dat VET slecht is. Nu weten we dat het veel genuanceerder is. Vet is inderdaad een essentieel onderdeel van een goede gezondheid.

Grasgevoerd rundvlees heeft een significant ander, en superieur, vetprofiel dan conventioneel rundvlees. Grasgevoerd heeft een lager vetgehalte; vooral is het lager in verzadigd vet dat historisch verband houdt met hartaandoeningen. Ondertussen is grasgevoerd hoger in de “goede” vetten: omega-3 vetzuren en geconjugeerd linolzuur (CLA). Het heeft ook een gezondere verhouding van omega-3 tot omega-6.

Omega-3 maakt alles beter

Misschien niet alles, maar bijna. Deze vetzuren zijn onder meer EPA, DHA en ALA. Vetzuren kunnen niet door ons lichaam worden aangemaakt en moeten uit voedsel worden gehaald. Ze zijn essentieel voor het functioneren, maar bieden ook aanzienlijke gezondheidsvoordelen. Onderzoek toont dat veel mensen niet genoeg omega-3 vetzuren binnenkrijgen.

Welke voordelen hebben omega-3 vetzuren voor uw gezondheid? Een dieet dat rijk is aan omega-3 vetzuren is gekoppeld aan een lagere bloeddruk, een lager risico op een hartaanval en kanker, minder ontstekingen en verbeterde aandoeningen bij een aantal hersenproblemen, waaronder depressie, schizofrenie, ADHD en de ziekte van Alzheimer.

Vlees van grasgevoerde dieren bevat 200 – 400% meer omega-3 vetzuren dan vlees van graangevoerde dieren. Bovendien heeft grasgevoerd rundvlees een gezondere omega-3 tot omega-6 verhouding (2:1 vs. 14:1; een verhouding van 4:1 of lager is ideaal).

CLA? Nooit van gehoord

Grasgevoerd vlees wordt erkend als de rijkste bron van CLA, een ander soort GOED vet.

CLA’s zijn gekoppeld aan een verminderd risico op diabetes en het omkeren van arteriosclerose (slagaderverharding), evenals mechanismen om kanker te bestrijden en obesitas te bestrijden. Ja, sommige onderzoeken tonen aan dat CLA vetverlies en een verbeterde lichaamssamenstelling kan veroorzaken. Vlees van grasgevoerde dieren bevat 300 – 500% meer CLA dan conventioneel gefokte dieren.

Vitamines

Over de hele linie heeft grasgevoerd rundvlees in vergelijking met graangevoerd rundvlees hogere niveaus van essentiële vitamines, mineralen en antioxidanten.

Veel Nederlanders hebben een tekort aan vitamine E, een voedingsstof die verband houdt met een verlaagd risico op hartaandoeningen, kanker en anti-verouderingseigenschappen. Grasgevoerd vlees bevat 4 keer zoveel vitamine E als bijgevoerd vlees. Zelfs als bijgevoerd vee ook levend gras heeft gegrazen, bevat grasgevoerd rundvlees nog steeds twee keer zoveel vitamine E.

Grasgevoerd rundvlees heeft een toename van 700% in caroteen. Carotenen zijn voorlopers van vitamine A, een cruciale component in meerdere systemen, waaronder het gezichtsvermogen, botgroei, voortplanting, huid en immuunfunctie.

Bovendien is rood vlees een belangrijke bron van essentiële aminozuren, vitamine A, B6, B12, D en mineralen zoals ijzer, zink en selenium. Het mineraalgehalte is over de hele linie hoger in grasgevoerd rundvlees.

Bacteriën in het kort

We weten dat het een vervelend onderwerp is, maar toch belangrijk. Het volstaat te zeggen dat 100% grasgevoerd rundvlees minder snel besmet raakt met S. aureus- of E. colibacteriën en er is een kleinere kans op besmetting met medicijnresistente bacteriën. We laten het daarbij en laten u de keuze maken.

Het is jouw lichaam: maak je eigen keuze

We raden zeker niet aan om dagelijks bij elke maaltijd rundvlees te eten, en we suggereren ook niet dat het eten van grasgevoerd rundvlees een goed dieet en regelmatige lichaamsbeweging vervangt. Maar gezien het bovenstaande bewijs is het voor ons duidelijk: grasgevoerd rundvlees is gewoon beter. Het is beter voor jou, beter voor de dieren, en beter voor het milieu.

Andere artikelen
Waarom onze dieren geen krachtvoer krijgen

Waarom onze dieren geen krachtvoer krijgen

Wat zijn de belangrijkste verschillen tussen grasgevoerd en graangevoerd? En waarom geven wij onze dieren geen krachtvoer? In dit artikel vertellen we je hier meer over.

Over de smaak

Over de smaak

Over smaak valt niet te twisten Er is een grote misvatting onder sommige vleesliefhebbers dat een vette biefstuk zorgt voor een superieure smaak. Dat is zeker niet het geval! In dit artikel vertellen we je hier meer over.

INFORMATIE

Postadres
Escudostraat 2
2991XV Barendrecht
info@premiumsteak.nl
Tel: 085 - 0041410
WhatsApp: 06 - 19375101

 

BETAAL BIJ ONS MET